sobota, 27 grudnia 2014

Okruchy myśli - haiku

Haiku to  japońska forma poetyckaHaiku jest związane z filozofią zen, która w sztuce zakłada operowanie paradoksem, subtelność, estetyczny minimalizm i wyzbycie się własnego ja. Najlepsze haiku często świadomie nie pozwalają na jakąkolwiek konkretną interpretację, a jednak pozostawiają w odbiorcy ulotne, refleksyjne odczucie, które chciał przekazać poeta. 
Są pełne symboli, metafor i alegorii.




Haiku jest jedną z moich ulubionych form pisemnych. Dobry pisarz w trzech wersach jest w stanie oddać pełny sens myśli.
Pamiętam jak moja nauczycielka, jeszcze w szkole podstawowej mówiła o nich okruszki. Określenie to utknęło w mojej głowie. Jest bardzo trafnym synonimem dla  słowa haiku.

Składają się one z trzech wersów, z układem sylab: 5 + 7 + 5. Mimo zwięzłej formy, wymagają pełnego skupienia i refleksji.

Wymagają również talentu i wypracowanej techniki, bo każdy może pisać haiku(tak samo jak i wiersze) ale nie każde haiku jest arcydziełem.
Ja pisać nie potrafię. Nie mówię, że nie próbowałam. Mimo to nigdy nie napisałam żadnego okruszka godnego uwagi.

W sieci, możemy znaleźć do groma przykładów, znanych poetów jak i tych, którzy tworzą w domu dla siebie.

Oto kilka moich ulubionych:



ciche leśne paprocie
oszronione pajęczyną
szukają nieba


Przestrzeń między nami
sciana deszczu
crescendo

w nocy zamiera światło
zatrzymuje się czas
atomy śnią
                                                                                    ZenForest

Gorycz, tęsknotę 

zamień w samotność serca 
kukułko

                                    
                                   Z każdym wdechem
                              coraz więcej jest we mnie
                                        pełni księżyca 

                                                             Basho


                                            
                                            Po śnie

                                       Jak rzeczywisty
                                            Jest irys.

                                                             Shiko




Co wy sądzicie o haiku? Jakie są wasze ulubione?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz